Електрическите тротинетки – модерна опасност по улиците без контрол

В последните години електрическите тротинетки се превърнаха в предпочитано средство за придвижване в градска среда – компактни, екологични и икономични. Но докато тяхното разпространение набира скорост, броят на инцидентите с тях расте тревожно, а липсата на ефективен контрол и ясно регламентирани правила поставя под въпрос безопасността на всички участници в движението.

Само през летните месеци на 2024 година в България са регистрирани 277 инцидента с участието на електрически тротинетки – увеличение с почти 270% спрямо предходната година. Резултатът: седем загинали и десетки ранени, сред които и непълнолетни. Последните случаи в градове като Силистра, където трима младежи са изпаднали в кома след катастрофи, подчертават мащаба на проблема.

 

Причините за инцидентите са разнообразни – управление по пътното платно вместо по велоалеи, превозване на повече от един човек на тротинетка, липса на светлоотразителни елементи и защитна екипировка, както и честа употреба от деца без базисни познания по пътна безопасност. Тези действия не само нарушават правилата, но създават сериозен риск за живота и здравето на водачите и околните.

 

Въпреки че от 2020 година електрическите тротинетки са обект на законова регулация чрез член 80а от Закона за движение по пътищата, практиката показва, че прилагането на нормите е повече формално, отколкото реално. В Русе например, още през май 2024 г. влязоха в сила конкретни ограничения – забрана за движение по пешеходни зони, ограничение до 15 км/ч и глоби до 300 лв. Но въпреки това, инцидентите продължават. Причината? Очевидна липса на активен и постоянен контрол.

 

Общински съветници алармират, че въведените правила остават без реално последствие – не се знае колко проверки са направени, колко глобени има и как се проследява спазването на разпоредбите. Кампаниите и наредбите, сами по себе си, не решават проблема, ако не са придружени от системен контрол и превенция.

 

В отговор на ескалиращия брой произшествия, СДВР и други регионални дирекции стартираха специализирани полицейски акции. В столицата вече има установени 16 случая с малолетни нарушители, с които са проведени възпитателни разговори. Съставени са и актове и фишове. Полицията работи съвместно със Столична община за идентифициране и регистриране на електрическите превозни средства, с идеята да ограничи тяхното движение в централната градска част.

 

Задълбочава се и сътрудничеството с училища и родители. Възпитателната дейност е ключова, особено при деца, за които електрическата тротинетка е не само превозно средство, но често – и играчка без осъзнат риск.

 

Извън превантивните кампании и полицейските акции, проблемът изисква цялостен законодателен подход. В момента се обсъждат предложения за повишаване на възрастовата граница за управление на тротинетки до 16 години, както и въвеждането на изискване за свидетелство за управление на мотопед. Такива мерки биха поставили бариера пред безконтролното ползване на тези превозни средства от деца, които често дори не осъзнават, че управляват машина с реален риск.

 

Важно е да се отбележи и друг ключов елемент – отговорността на родителите. Според закона, когато малолетен извърши нарушение, глобата се поема от настойника. Това би трябвало да мотивира родителите да не подаряват електрически тротинетки без паралелно осигуряване на каска и светлоотразителни средства, както и без провеждане на необходимите разговори за безопасността.

 

Електрическите тротинетки са част от бъдещето на градския транспорт. Но това бъдеще трябва да бъде организирано, регулирано и най-вече – безопасно. Без ясно дефинирани правила, без ефективен контрол и без активно участие на обществото – включително родители, училища и институции – всеки нов модел, излязъл на пазара, ще бъде потенциална заплаха, а не удобство.

 

Законите не трябва да остават само на хартия. Те трябва да се прилагат. Само така улиците ни ще станат по-сигурни – както за пешеходците, така и за самите водачи на електрически тротинетки.

 Снимка : интернет

 

Споделете с приятелите си

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД